matematik-a-ht10:prov2

Prov 1

När

Fredagen 12/11, 8.20-9.50.

Var

Aulan

Vad

Provet omfattar kapitel 2 och 4, men inte sidorna 107, 205-206 och 222. Man måste ha koll på linjära modeller, men sidorna 213-214 som handlar om formen $y=kx+m$ kan prioriteras ner på just detta provet.

Hur

Till hela provet får man använda standardformelblad som finns här. Det utdelas ihop med provet så man tar inte med eget. Uppgifterna på provet ger G- eller VG-poäng.

Medtag penna, suddi, linjal, räknare. Material utlånas endast i nödfall.

Man bör kunna rita en graf på sin räknedosa och med hjälp av t.ex. Intersection ta ut koordinater för punkter på grafer.

Repetition

Det är det lämpligt att skumma igenom de sidor i boken som provet omfattar. Då får man snabbt koll på om det är något man tycker är svårt eller har glömt. Det ser man då till att träna extra på.

Man kan också kika på Hemuppgifter, Sammanfattning och Blandade övningar som finns i boken i slutet av varje kapitel. I grova drag kan man säga att Hemuppgifterna är på G-nivå, medan Blandade övningar innehåller uppgifter på alla nivåer. Det är inte meningen att man ska göra alla dessa övningar utan skjuta in sig på det som behövs repeteras.

Vill man ha mer repetitionmaterial kontaktar man läraren.

På måndagslektionen kommer vi att kort introducera geometri (som ej kommer på provet). Man kan sedan välja att arbeta med geometri eller repetera. På onsdagen blir det enbart repetition. Oavsett hur man väljer att disponera sin tid måste man vara klar t.o.m. sid 125 i geometrikapitlet till måndagslektionen. Annars blir det stressigt!

Vill man ha hjälp utöver detta rekommenderas mattestudio i D22 tors 15.00-17.00 eller i C22 mån, ons 15.30-17.00. Man kan också e-posta mig.